Kananmuna onkin oikea terveyspommi / Hönsägg är en riktig hälsobomb

Kananmuna onkin oikea terveyspommi - 10 hyvää syytä syödä kananmunia


Suomalaistutkimusten mukaan kananmunien syöminen ei olekaan niin haitallista kuin luultiin. Perusterveen ei tarvitse vältellä kananmunia.Tutkimukset ovat osoittaneet, että kohtuullisesti käytettynä kananmunat eivät ole yhteydessä suurempaan tyypin 2 diabetekseen, sydäninfarktiin tai muistisairauksien riskiin.


Kananmuna on ravintosisällöltään yksi monipuolisimmista ruoka-aineista. Kananmunassa on muun muassa hyvänlaatuista rasvaa ja laadukasta proteiinia.


Monet ovat karttaneet kananmuna ruokavaliossaan, sillä sen luultiin vaikuttavan haitallisesti veren kolesterolipitoisuuteen.


1. Kolesterolipelko pieneni

Tutkimukset ovat viime vuosina osoittaneet, että kananmunaa syyllistettiin turhaan. Kohtuullisesti käytettynä kananmunat eivät ole yhteydessä suurempaan tyypin 2 diabetekseen, sydäninfarktiin tai muistisairauksien riskiin.


Kolesterolia alentavassa ruokavaliossa ja valtimotauteihin sairastuneilla kananmunan keltuaisen käyttöä suositellaan rajoitettavaksi 3-4 munaan viikossa. Suomen Sydänliiton suosituksen mukaan kananmunien syöminen olisi hyvä rajoittaa kahteen viikossa.


2. Monipuolinen ravintoaine

Kananmuna on ravintosisällöltään yksi monipuolisimmista ruoka-aineista.


Valkuainen sisältää pääosin proteiinia, vettä ja joitain kivennäisaineita. Keltuaisessa on proteiinia, rasvaa, kaikkia rasvaliukoisia vitamiineja ja kivennäisaineita kuten jodia, seleeniä ja sinkkiä.


Munia syömällä saa valkuaisaineosia, jotka laskevat verenpainetta ja toimivat tiettyjä virustauteja vastaan.


3. Tärkeitä vitamiineja

Kananmunan valkuainen sisältää vesiliukoisia B-ryhmän vitamiineja. Keltuaisessa on rasvaliukoisia A-, D-, E- ja K-vitamiineja sekä vesiliukoisia B-ryhmän vitamiineja.


Kananmunan sisältämä koliini-niminen B-vitamiini vaikuttaa positiivisesti sydämen, verisuonten ja hermoston toimintaan. Koliinin arvellaan olevan yhteydessä myös muistin ja aivojen toimintaan.


4. Sopii laihduttajalle

Keltuaisessa on energiaa noin 60 kilokaloria ja valkuaisessa noin 15 kilokaloria.

Muna-aamiainen pitää hyvin kylläisenä ja ehkäisee napostelua. Koska kananmunan valmistustavallakin on merkitystä, keitä se mieluummin kuin paistat rasvassa.


5. Hyvänlaatuista rasvaa

Kananmunan rasva on yksinomaan keltuaisessa. Rasvasta kaksi kolmasosaa on tyydyttymätöntä, pehmeää rasvaa, joka on terveydelle hyväksi. Jos kanojen ruokintarehuun on lisätty omega-3-öljyä, rasvakoostumus on vielä parempi.

Yhdessä kananmunassa on rasvaa noin 5,7 grammaa, josta tyydyttynyttä, kovaa rasvaa noin 1,2 grammaa.


6. Laadukasta proteiinia

Kananmunan sisältämä proteiini on laadukasta, sillä se sisältää kaikkia välttämättömiä aminohappoja. Proteiinit auttavat vapauttamaan kehoon oreksiini-hormonia, joka vaikuttaa muun muassa ruokahaluun ja virkeyteen.


Yhdessä kananmunassa on proteiinia 6-7 grammaa, mikä on noin kymmenesosa aikuiselle suositeltavasta päivittäisestä proteiinimäärästä.


7. Imeytyvää luteiinia

Luteiinin on havaittu pienentävän harmaakaihin ja silmänpohjan ikärappeuman riskiä. Silmänpohjan ikärappeuma on yleisimpiä näkövammaisuuden aiheuttajia Suomessa, ja sitä sairastaa kolmannes yli 60-vuotiaista.

Vaikka kananmunassa on luteiinia vain 0,2-0,3 milligrammaa per muna niin kananmunan luteiini imeytyy kuitenkin tehokkaasti elimistöön.


8. Lisäaineeton

Moni arvostaa ruoan puhtautta ja lisäaineettomuutta. Kananmuna on lisäaineeton luonnontuote.


9. Hyvin jäljitettävissä

Kananmunan kuoressa oleva leima kertoo tuotantomaan ja -tavan sekä tuotantotilan. Niin viranomainen kuin kuluttaja voi jäljittää kananmunan aina tuotantotilalle asti.


10. Helppo syötävä

Voiko helpompaa ruokaa enää olla kuin kananmuna? Kun keität kananmunan ja sujautat sen laukkuun, mistä voit napata sen mainioksi välipalaksi kesken työpäivän.


Lisäksi kananmunan hinta-laatusuhde on kohdallaan, kananmunia saa joka kaupasta ja valikoima on iso.



Hönsägg är en riktig hälsobomb– 10 goda orsaker att äta ägg


Enligt forskningsresultat publicerade i Finland är det inte så skadligt att äta hönsägg som man tidigare har trott. En fullt frisk person behöver inte undvika ägg. Forskningar har visat att måttlig användning av hönsägg inte relateras till större risk för diabetes av typ 2, hjärtinfarkt eller minnessjukdom.


Hönsägg är till sitt näringsvärde ett av de mångsidigaste livsmedlen. I ägget finns det goda fetter och protein av hög kvalitet.


Många av oss har undvikit hönsägg i sin diet för att man trodde att de höjer kolesterolhalten i blodet.


1. Kolesteroloron minskade

Forskning har de senaste åren kunnat visa att man i onödan har undvikit ägg. Måttligt använt har inte hönsäggen ett samband med större risk för diabetes av typ 2, hjärtinfarkt eller minnessjukdom.


I en kolesterolsänkande diet, samt för personer som har haft artärsjukdomar, rekommenderar man äggula som motsvarar 3-4 ägg i veckan. Enligt Hjärtförbundet är det skäl att endast äta två ägg i veckan vid en sådan diet.


2. Ett mångsidigt näringsämne

Hönsägget är till näringsvärdet ett av de mångsidigaste livsmedlen. Äggvitan innehåller huvudsakligen protein, vatten och mineraler. I gulan finns det protein, fett, alla fettlösliga vitaminer och mineraler såsom jod, selen och zink.


Genom att äta ägg får man proteiner som sänker blodtrycket och ger oss motståndskraft för virussjukdomar.


3. Viktiga vitaminer

Äggets vita innehåller vattenlösliga B-gruppens vitaminer. I gulan finns det fettlösliga A-,D-,E- och K- vitaminer, samt vattenlösliga B-gruppens vitaminer.


I hönsägget finns det en B-vitamin som heter kolin, vilken inverkar positivt på hjärtats, blodådrornas och nervernas funktion. Kolin verkar även ha en inverkan på minnet och hjärnans funktion.


4. Lämpar sig för bantare

I äggulan finns det ca 60 kilokalorier och i vitan ca 15 kilokalorier. Ägg håller oss länge mätta, och förhindrar att man småäter. Även sättet på vilket man tillreder ägget har betydelse, och man rekommenderar kokta ägg framom stekta.


5. Goda fetter

Äggets fett finns endast i gulan. Av fettet är två tredjedelar omättat mjukt fett, som är bra för hälsan. Om det har tillagts omega-3 olja i hönsens foder är fettinnehållet ännu bättre. I ett ägg finns det ca 5,7 gram fett, varav mättat hårt fett ca 1,2 gram.


6. Protein av hög kvalitet

Proteinet i hönsägg är av speciellt hög kvalitet, för det innehåller alla essentiella aminosyror. Proteinerna hjälper att frigöra kroppens hormon orexin, som påverkar matlusten och energinivån.


I ett hönsägg finns det 6-7 gram protein, vilket är ca en tiondedel av den mängd protein som rekommenderas för en vuxen person dagligen.


7. Lutein som upptas bra av kroppen

Lutein har konstaterats att minska risken för gråstarr och ögonbottnens åldersrelaterade sjukdomar. Ögonbottnens åldersrelaterade makuladegeneration är en av de vanligaste orsakerna till synskador i Finland, och över en tredjedel av över 60-åringarna lider av sjukdomen.


Fastän det i ett ägg endast finns 0,2-0,3 milligram lutein, upptas äggets lutein effektiv av kroppen.


8. Inga tillsatsämnen

Mången uppskattar matens renhet och att den är utan tillsatsämnen. Hönsägget är en naturprodukt utan tillsatsämnen.


9. Bra spårbarhet

Från stämpeln på äggets skal framgår produktionsland och -ställe. Det betyder att både myndigheter och konsumenten kan spåra ägget till produktionsstället.


10. Enkelt att äta

Finns det mera lätt tillredd mat än hönsägg? Då du har kokat ägg kan du lägga ner dem i väskan, och så har du ett utmärkt mellanmål under arbetsdagen.

Dessutom är äggens pris-kvalitetförhållande bra; Ägg kan köpas i alla butiker och utbudet är stort.





BLOGIARKISTO /

BLOGGARKIV

UUSIMMAT KIRJOITUKSET /

DE NYASTE INLÄGGEN

SEURAA MINUA /

FÖLJ MIG:

  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • LinkedIn Clean Grey
  • Instagram Clean Grey