Kurkistus vuoden 2022 ruokatrendeihin / En titt på mattrenderna för år 2022



Kurkistus vuoden 2022 ruokatrendeihin


K- ja S-ryhmän vuotuiset ruokatrendikatsaukset kertovat, mitä suomalaisten ostoskoreista löytyy vuonna 2022. Kotiliesi-lehti on koonnut yhteen uuden vuoden kiinnostavimmat ruokatrendit.


Alkavana vuonna korostuvat kiinnostus kotikokkaukseen ja omaan hyvinvointiin. Kotikokit hakevat ruoanlaitosta ja raaka-aineista elämyksiä, he haluavat oppia uutta ja kokeilla uusia makuja, halutaan syödä monipuolisesti, tehdä ekologisia ja vastuullisia raaka-ainevalintoja omien makumieltymysten mukaan.


Ruokatrendit 2022 – viisi ajankohtaista suuntausta


1. Hyvinvointi

Omaan hyvinvointiin panostaminen ruoan kautta näkyy suomalaisten ostoskoreissa ja raaka-ainevalinnoissa selvästi. Korona on kiinnittänyt ihmisten huomion terveyteen ja sai pohtimaan elämäntapoja. Ehkä arkiaamuista ja iltapäivistä on vapautunut aikaa itselle, ja omaan hyvinvointiin on nyt hieman enemmän aikaa paneutua. Ruokakasseissa näkyy selkeästi esimerkiksi pakastemarjasekoitusten myynnin kasvu, kasviksia ostetaan enemmän ja alkoholittomien juomien kasvu on ollut selkeää. Keskolta kerrotaan, että monipuolista ruokavaliota on täydennetty perusvitamiineilla: niiden myynti on kehittynyt +51 %, jos verrataan tämän vuoden kehitystä koronaa edeltävään aikaan.

S-ryhmän suosituimpia superfoodeja ovat olleet siemenet, pellavansiemenöljy ja chiansiemenet.


2. Monipuolisuus

Molempien kaupparyhmien tutkimuksen mukaan edelläkävijäkuluttaja aikoo syödä tulevana vuonna monipuolisemmin. Kotikokki uskaltaa kokeilla erilaisia raaka-aineita ja tarttuu rohkeammin uutuuksiin. Monipuolisuus korostuu siinä, kuinka einesten rinnalla kulkee luonnollisesti uteliaisuus tehdä ruokaa alusta asti itse. Valintoja tehdään yksilöllisesti oman perheen tarpeiden ja ajan puitteissa.


3. Elämyksellisyys

S-ryhmän mukaan peräti 84 % asiakkaista kertoo hakevansa elämyksiä ruoasta. Elämyksellisyys näkyy kuluttajan kiinnostuksena eksoottisempia raaka-aineita kohtaan ja uskalluksena tarttua ruoanlaiton haasteisiin ja haluun oppia uutta. Elämyksiä haetaan myös uutuustuotteista ja ravintolatasoiset valmisruoat ovat olleet selkeitä myyntihittejä molemmissa S- sekä K-ryhmän kaupoissa.

Yllättävästi hevi-puolelle tulee myös jatkuvasti uutuuksia ja suomalaiset tarttuvat nopeasti trendihedelmiin ja vihanneksiin. Yksi vuoden 2021 trendihedelmistä on ollut hattaraviinirypäle ja ufopersikka. Hattaraviinirypäle on viinirypäle, joka maistuu ihan hattaralta. Myös erilaiset kurpitsalajikkeet kiinnostavat suomalaisia ja kurpitsatuoteryhmään onkin tullut valtavasti uutuuksia.


4. Vaivattomuus

Arjessa korostuu halu syödä ja nauttia ruoasta vaivattomasti. Kun etäarki alkaa palata normaaliin, tarve ajankäyttöä helpottaville palveluille kasvaa. Suomalaiset ennakoivatkin oman verkkokauppakäytön kasvavan ensi vuonna. Osa hyödyntää kotiinkuljetuspalvelua, ja osa tilaa ostokset valmiiksi pakattuna kaupan noutopisteisiin.

K-ryhmän tutkimuksen mukaan viiden vuoden päästä 60 % suomalaisista uskoo hyödyntävänsä verkkokauppaa ruokaostoksissaan ainakin silloin tällöin.

S-ryhmän mukaan suomalaiset suosivat verkkokauppatilausten noutoa suhteessa kuljetukseen. Ruoan verkkokaupan tilatuimpia tuotteita ovat myös kivijalassa ostetuimpien joukossa olevat arkituotteet jauheliha, banaani ja laktoositon kevytmaito. Verkossa tehtävä kertaostos vain on keskimäärin selvästi suurempi kuin myymälässä.

Ruokaa halutaan ostaa silloin, kun se itselle ja omalle perheelle sopii. 24/7-ostamisen trendi ja ruoan ostaminen yöaikaan on yhä suositumpaa ja myymälöiden aukioloajat jatkavat laajenemistaan. Suosituin aika tehdä verkkokauppaostoksia on kello 18–22 välisenä aikana.

Vaivattomuus-trendi näkyy myös valmisruokien suosion kasvuna. Valmisruoalta vaaditaan nyt laatua, sen pitää olla lähes ravintolatasoa.


5. Vastuullisuus

Vastuulliset ruokavalinnat näkyvät voimakkaasti tulevan vuoden ruokakorissa.

Ruoan halutaan olevan vastuullisesti ja ekologisesti tuotettua. Kotimaisuutta arvostetaan edelleen. Sesonkiajattelu raaka-aineiden osalta kiinnostaa kuluttajaa. Kaupassa valitaan lähiruokaa, jopa hyperlokaaleja tuotteita. Esimerkkinä heviosastolla viereisen maatilan perunat ja vihannekset, riista ja luonnonlaidun liha.

Sesonkisyöminen liittyy voimakkaasti myös harkittuun kuluttamiseen ja vastuullisuuteen. Tiedostetaan se, että sesonkituotteet ovat aina parhaimmillaan ja tuoreita, sekä niiden hintakin on silloin edullisimmillaan. Kauppa- ja ruokalistoja suunnitellaan myös kaupan sesonkitarjousten mukaan.

Proteiininlähteistä selkeässä kasvussa on broilerin liha, jonka kulutus tulee vuonna 2021 ensimmäistä kertaa ylittämään porsaanlihan kulutuksen Suomessa. S-ryhmän marketeissa broilerin myynti kasvoi 16 % ja porsaanlihan myynti laski 4 % korona-aikana.

Pitkäaikainen keskustelu ilmastofiksummasta ruokavaliosta näkyy jo suomalaisten ostokäyttäytymisessä. Vegeproteiinit ottavat entistä vahvemmin paikkansa suomalaisten lautasilla. Myös kalan myynti on kasvussa.



En titt på mattrenderna för år 2022


K- och S-gruppens årliga trendrapporter berättar vad man hittar i våra köpkorgar år 2022. Tidningen Kotiliesi har av rapporterna gjort en sammanställning av det nya årets mest intressanta mattrender.

Under det nya året intresserar vi oss för att kocka hemma och för vår egen hälsa. Hemmakockarna söker upplevelser av matlagning och av nya råvaror. Man vill lära sig nytt och vill pröva på nya smaker, samt äta mångsidigt och göra hållbara val enligt sina egna smakpreferenser.


Mattrenderna 2022 – 5 aktuella riktlinjer


1.Välmående

Att satsa på sitt eget välmående via maten syns tydligt i finländarnas köpkorgar och val av råvaror. Coronapandemin har fått oss att fästa vikt vid vår hälsa och fundera över vår livsstil. Vi har också i och med distansarbetet fått litet mera tid i vardagen för att tänka över dessa frågor. I köpkorgarna syns det klart mera frysta bär, grönsaker samt alkoholfria drycker. Från Kesko berättar man att finländarna även köpt vitamintillskott och att denna varugrupps tillväxt har varit 51% jämfört med året innan. Från S-gruppen berättar man däremot att olika frön, linfröolja och chiafrön har blivit mycket populära.


2. Mångsidighet

Enligt båda handelsgruppernas trendrapporter tänker föregångarkonsumenten äta allt mera mångsidigt. Hemmakocken vågar pröva på olika råvaror och väljer allt oftare nyheter. Mångsidigheten tar sig också uttryck i att man flera gånger, vid sidan färdigmaten, vill tillreda maten själv från början. Valen görs individuellt utgående från den egna familjens behov och tillgängliga tid.


3.Upplevelser

Enligt K-gruppen säger sig 84 % av kunderna söka upplevelser via maten. Detta syns i att konsumenten är allt mera intresserad av exotiska råvaror, och att man vågar pröva på nytt i matlagningen. Upplevelser söker man från nyheter, och till exempel färdig mat som motsvarar restaurangportioner har blivit mycket populära både i S- och K-gruppen.

Förvånansvärt nog kommer det även ständigt nyheter till frukt- och grönsaksavdelningen, något som intresserar oss.Trendfrukterna år 2021 har varit Cotton Candy vindruvan och ufopersikan. Även olika slag av pumpa intresserar finländarna, och till denna produktgrupp har det kommit många nyheter.


4. Bekvämlighet

I vardagen betonas snabbhet och enkelhet, både gällande matlagning och ätande. Då vi igen efter distansarbetet börjar jobba på arbetsplatsen, betonas det att vi vill spara tid. Finländarna påpekar att man kommer att göra allt flera uppköp på nätet nästa år. Somliga beställer varorna till hemdörren medan andra vill plocka upp varorna från butiken. Enligt K-gruppen säger sig 60% av finländarna att inom 5 år göra åtminstone en del av matuppköpen på nätet. S-gruppens kunder prefererar att plocka upp de beställda varorna från butiken framom hemleverans. De produkter som är populärast i näthandeln är samma produkter som i butiken; malet kött, bananer och laktosfri lättmjölk. Däremot är engångsköpet betydligt större på nätet än i butiken. Inköpen vill man göra då det passar en eller ens familj bäst. 24/7 inköp är en stark trend och det blir allt mera populärt att handla mat på natten. Den mest populära tidpunkten för nätuppköp är mellan kl 18-22.

Bekvämlighetstrenden syns också i att efterfrågan på färdig mat växer. Men av färdigmaten kräver man numera kvalitet och förväntar sig att den nästan är av restaurangstandard.


5. Ansvarsfullhet

Ansvarfulla matval syns tydligt i det nya årets köpkorgar. Man vill att maten skall vara ansvarsfullt och ekologiskt producerad. Man uppskattar fortfarande inhemska råvaror. Säsongtänkande gällande råvaror intresserar också konsumenten. I butiken väljer man allt oftare närproducerat. Ifall det är möjligt prefererar man gärna den närbelägna gårdens potatis och grönsaker, viltkött eller kött från frigående djur. Ätandet enligt säsong hänför sig även starkt till övervägd och ansvarsfull konsumtion. Vi vet ju att säsongprodukterna är bäst som färska, och under säsongen är de även förmånligast. Man planerar också sin inköpslista enligt affärernas säsongerbjudanden.

Av proteinkällorna växer konsumtionen av broilerkött snabbast, och det går för första gången om grisköttet i popularitet. S-gruppen meddelar att år 2021 växte konsumtionen av broilerkött med 16%, medan grisköttkonsumtionen sjönk med 4%. Den pågående debatten om en klimatsmart diet syns redan i finländarna köpbeteende. De vegetariska proteinerna tar allt större plats på våra tallrikar. Även konsumtionen av fisk växer.











BLOGIARKISTO /

BLOGGARKIV

UUSIMMAT KIRJOITUKSET /

DE NYASTE INLÄGGEN

SEURAA MINUA /

FÖLJ MIG:

  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • LinkedIn Clean Grey
  • Instagram Clean Grey