Kahdeksan kuumaa ruokatrendiä vuodelle 2023 / Åtta heta mattrender inför år 2023
Kahdeksan kuumaa ruokatrendiä vuodelle 2023
Ruokatrendien seuraaminen on aina yhtä mielenkiintoista. Tähän aikaan vuodesta odottaa jo kuumeisesti trendijulkaisuja ensi vuodelle. Ravintolateknologiayritys Applova Inc on ollut ensimmäisten joukossa ja esitellyt kahdeksan kuumaa ruokatrendiä:
Kasvispohjaiset tuotteet
Ihmiset ovat jo vähentäneet lihan kulutusta, ja varsinkin millenniaalit ovat tämän kehityksen kärjessä. Vegaanien määrä on esimerkiksi Yhdysvalloissa kolmessa vuodessa kasvanut 600 %:a ja vegaanien osuus lähestyy jo 10% väestöstä. Sekä ravintolat että elintarviketeollisuus ovat vastanneet tähän kysyntään tarjoamalla innovatiivisia lihan- maidon- ja juustonkorvikkeita.
Perunamaito tekee tuloaan
Viime vuosina kasvispohjaisten maidonkorvikkeiden myynti on kasvanut tasaisesti. Suomessa kaurajuoman suosio on tällä hetkellä näistä suurin. Nyt kuitenkin ennustetaan perunamaidon suosion kasvua. Perunamaidon rasva- ja sokeripitoisuus on alhainen ja maku on hyvä eikä ”maistu edes perunalle”. Lisäksi perunamaidon tuotantoprosessi on suhteellisen helppo.
Alkoholittomat oluet ja cocktailit
Ihmiset ovat pikkuhiljaa alkaneet ymmärtämään alkoholin kulutukseen liittyviä vakavia terveysriskejä. Varsinkin nuorten aikuisten alkoholin kulutus on laskenut. Tämän myötä panimot ja muut alkoholijuomien valmistajat ovat kasvattaneet alkoholittomien vaihtoehtojen valikoimaa. Viime vuonna Alkon eniten kasvava tuoteryhmä oli alkoholittomat juomat. Ravintoloiden juomalistoilla alkoholittomien vaihtoehtojen valikoima on jatkuvasti laajentunut.
Ruoanlaitto ilman jätteitä – uusi normaali
Ruokahävikin määrä ruokaketjussa on edelleen suuri ja toimijat miettivät kuumeisesti, miten hävikkiä vähennetään. Tämän takia sekä ravintoloissa että kotitalouksissa keksitään jatkuvasti uusia tapoja vähentää hävikkiä. Nyt monesta raaka-aineesta hyödynnetään sellaisia osia, jotka ennen päättyivät jätteiden joukkoon. Esimerkkinä voi mainita suomalaista Fine Dininig-ravintolaa, jonka yllätysmenu rakentui kuhan eri osien ympärille.
Yuzu- uusi trendihedelmä
Yuzu on aasialainen sitrushedelmä joka on yleinen Kiinassa, Japanissa ja Koreassa. Hedelmän pirteä maku on alkanut kiinnostamaan myös muissa maissa. Tällä hetkellä Yuzu hedelmää käytetään esimerkiksi jäätelöissä, kakuissa, juomissa sekä erilaisissa kanaruoissa.
Jääkahvi on tullut jäädäkseen
Jääkahvi on nostanut päätään jonkin aikaa, mutta sen suosio kasvaa edelleen. Syy tuoteryhmän kasvun takana on tuotekehitys. Uusien maistuvien tuotteiden tulo markkinoille ja valikoiman laajentuminen enteilee tuoteryhmän kasvua myös tulevaisuudessa. Toki meillä tämä trendi ei näy yhtä voimakkaana kuin monessa muussa maassa, oman vahvan kahvikulttuurimme takia.
"Keto", ikuinen ruokatrendi?
Ketogeeninen ruokavalio tunnetaan jo 1920-luvulta lähtien. Keto-dieetti, joka on vähähiilihydraattinen ja runsasrasvainen, auttaa mm painonhallinnassa. Keto-dieetin avulla voi myös alentaa verensokeria. Mikäli kärsii tietyistä kroonisista sairauksista ketogeeninen ruokavalio voi olla hyväksi. Keto-dieetin avulla voi esimerkiksi alentaa verensokeria. Sekä ravintolat että elintarviketeollisuus ovat huomioinet kyseisen ruokavalion suosiota tuotekehityksessään. Viime vuoden tulokkaita oli Ketoinen Oy:n viljattomat leivät.
Sienihulluus
Vuonna 2022 New York Times nimitti sienet vuoden raaka-aineeksi. Sienten monipuolinen makumaailma, terveysvaikutteiset ominaisuudet sekä niiden soveltuvuus monen suosikkiruoan mausteeksi, takaavat näiden suosion. Suomessa sienestyksen suosio on myös kasvussa, mitä tukee kyseistä trendiä.
tulevat ja menevät mutta ruokatrendit, joiden taustalla on megatrendi, ovat yleensä pitkäaikaisia. Edellä mainituista trendeistä ainakin kasvispohjaisten tuotteiden suosio tullut jäädäkseen.
Åtta heta mattrender inför år 2023
Att följa med mattrender är alltid lika intressant. Denna tid på året väntar man alltid med iver på trendrapporter inför nästa år. Restaurangteknologiföretaget Applova Inc har varit bland de första och presenterat åtta heta mattrender:
Vegetariska produkter
Mången av oss har redan minskat sin köttkonsumtion och särskilt millenialerna står i spetsen för denna utveckling. Veganernas antal har t ex i USA stigit med 600 % på tre år, och veganernas andel av befolkningen närmar sig 10 %. Både restaurangerna och livsmedelsindustrin har svarat på den ökade efterfrågan genom att erbjuda innovativa produkter som ersättning för kött, mjölk och ost.
Potatismjölken är på kommande
På senare år har försäljningen av vegetariska mjölkersättande produkter skjutit i höjden. I Finland är havredrycken den mest populära. Nu är också potatismjölken på kommande och väntas bli populär. Potatismjölkens fett- och sockerhalt är låg samt smaken är god och ”smakar inte ens potatis”. Dessutom är potatismjölkens produktionsprocess rätt enkel.
Alkoholfri öl och cocktails
Vi har småningom börjat inse vilka allvarliga hälsorisker vi utsätter oss för genom alkoholkonsumtionen. Speciellt unga vuxna har minskat sin alkoholkonsumtion. Som en följd av detta har bryggerierna och tillverkare av andra alkoholhaltiga drycker ökat de alkoholfria alternativens utbud. I fjol var de alkoholfria dryckerna den produktgrupp som växte mest i Alkos butiker. Även utbudet av alkoholfria alternativ på restaurangernas dryckesmenyer har hela tiden vuxit.
Matlagning utan avfall – det nya normala
Svinnet som uppstår i livsmedelskedjan är fortfarande stort och de olika aktörerna söker efter olika sätt på vilka man kan minska matsvinnet. Som en följd av detta är frågan högaktuell, såväl i restaurangerna som i hushållen, och man hittar på nya sätt med vilka man får ner svinnets andel. Numera använder man sådana delar av råvaror som tidigare slängdes. Som ett exempel kan nämnas en finländsk Fine Dining -restaurang vars meny var uppbyggd av rätter tillredda av ”alla olika delar av en gös”
.
Yuzu – en ny trendfrukt
Yuzu är en asiatisk citrusfrukt som är vanlig i Kina, Japan och Korea. Fruktens pigga smak har börjat intressera även i andra länder. Numera används Yuzu-frukten bl a i glass, bakverk, drycker samt i olika hönsrätter.
Iskaffe har kommit för att stanna
Iskaffe är en trend som förstärkts redan under en längre tid. Orsaken till produktgruppens popularitet är produktutvecklingen. Lanseringen av nya smakliga produkter samt ett utvidgat sortiment gör att man kan förutse tillväxt även framöver. Dock är denna trend hos oss något mera blygsam än i många andra länder, främst pga vår egen mycket starka kaffekultur.
”Keto”, en evig mattrend?
Den ketogena kosten är känd ända sen 1920-talet. Keto-dieten, som innehåller litet kolhydrater och mycket fett, hjälper bl a vid viktkontroll. Genom att följa en ketogen kost kan man även sänka sitt blodsocker. Dessutom kan man ha nytta av en dylik kost vid behandling av flera kroniska sjukdomar. Både restauranger och livsmedelsindustrin har i sin produktutveckling noterat den ketogena kostens popularitet. En av nykomlingarna från i fjol var Ketoinen Oy:s spannmålsfria bröd.
Galen i svamp
År 2022 utsåg New York Times svamp till årets råvara. Svampars mångsidiga smakvärld, hälsofrämjande egenskaper samt deras lämplighet som smakgivare i flera favoriträtter, garanterar svampens popularitet. I Finland förstärks trenden också av att man plockar sin egen svamp, vilket ger svampen en alldeles särskild position i vår kost.
Trender kommer och går, men de mattrender som har en förankring i en megatrend, blir vanligen långvariga. Av de ovan nämnda trenderna kommer åtminstone de vegetariska produkternas popularitet att bestå.
תגובות