Superterveelliset kotimaiset mansikat ovat nyt täällä! / De superhälsosamma inhemska jordgubbarna är


Superterveelliset kotimaiset mansikat ovat nyt täällä!

Mansikkasato kypsyy parhaillaan ja sadosta odotetaan hyvää. Nyt kannattaa nauttia kotimaisista mansikoista tuoreina sekä pakastaa niitä, tulevia tarpeita varten!

Mansikka on erinomainen terveysherkku, koska se sisältää vain vähän energiaa ja yli 90 prosenttia vettä. Makean makunsa ansiosta se vie helposti makeanhimon mennessään ja voi siten auttaa painonpudotuksessa.

Mansikka sisältää vastustuskykyä sisältävää C-vitamiinia paljon enemmän kuin moni muu marja tai hedelmä. Mansikat ovat myös erinomainen folaatin lähde, josta monella suomalaisella on puutetta. Lisäksi mansikoista löytyy runsaasti suolistolle hyvää tekeviä ravintokuituja.

Mansikan terveysvaikutuksia on tutkittu viime vuosina paljon. Mansikka sisältää useita polyfenoleita, joilla on tutkimuksissa todettu olevan vaikutusta sydän- ja verisuonitautien sekä kakkostyypin diabeteksen ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. Mansikoiden sisältämän antosyaanien on todettu estävän syöpäsolujen kasvua. Myös eläinkokeissa ruokavalioon lisätyn kylmäkuivatun mansikan on todettu ehkäisevän kasvainten muodostumista.

Yhdysvaltalaisessa tutkimuksessa pakkaskuivatun mansikkajauheen käyttö usean viikon ajan alensi kokonaiskolesterolin sekä haitallisen LDL-kolesterolin pitoisuutta, kun jauheen käyttömäärä vastasi 320–500 grammaa tuoreita mansikoita.

Mansikka ei ole marja, vaan epähedelmä. Marjassa hedelmäliha kehittyy emistä siemenen ympärille, kun mansikassa se muodostuu paisuneesta kukintopohjasta. Keltaiset siemenet sijaitsevat mansikan pinnalla.

Mansikan sisältämä C-vitamiini ja fenoliset yhdisteet ovat kuumuudelle herkkiä, joten saadakseen kaiken hyödyn mansikan terveysvaikutuksista, marja kannattaa nauttia tuoreena. Pakastetut ja kylmäkuivatut mansikat ovat hyvä vaihtoehto satokauden ulkopuolella.

Mansikan maku muodostuu hedelmähapoista, kivennäisaineista ja sokereista, joita mansikassa on noin viisi prosenttia. Mansikan makuun vaikuttaa erityisesti mansikkalajike – lajikkeissa on eri määrä hedelmähappoja, sokereita ja makuun vaikuttavia polyfenoleita. Eri lajikkeiden ja ojanpientareilla viihtyvän luonnonvaraisen ahomansikan terveysvaikutuksia on tutkittu vähemmän.

De superhälsosamma inhemska jordgubbarna är nu här!

Den inhemska jordgubbsskörden mognar som bäst, och skörden förväntas bli god. Nu lönar det sig att äta färska jordgubbar, samt att frysa in för kommande behov.

Jordgubbarna är en utmärkt hälsosam läckerhet, för de innehåller endast litet med energi och över 90 procent vatten. Den söta smaken tillfredsställer vårt söthetsbehov, och kan däremot vara till hjälp med tanke på viktkontroll.

Jordgubben stärker vår motståndskraft, eftersom den innehåller rikligt med C-vitamin. C-vitaminhalten är hög även i jämförelse med andra bär och frukter. Jordgubben är också ett utmärkt folatkälla, och folat är något som mången finländare får för litet av. Dessutom innehåller jordgubben rikligt med kostfiber, vilka är bra för vår tarmfunktion.

Man har på senare år forskat mycket kring jordgubbens hälsofrämjande egenskaper. Jordgubben innehåller flera polyfenoler, vilka enligt forskningsresultaten har konstaterats ha positiv inverkan gällande att förhindra samt sköta hjärt- och kärlsjukdomar, och diabetes av typ två. De antocyaner som finns i jordgubbar har konstaterats förhindra cancerceller att växa. I djurförsök har man även kunnat konstatera att ett tillägg av frystorkade jordgubbar i kosten, har kunnat förhindra att tumörer bildas.

Enligt en forskning gjord i USA har det också konstaterats att användandet av frystorkat jordgubbspulver i flera veckor, hade en sänkande effekt på såväl totalkolesterolhalten, som på halten av det skadliga LDL-kolesterolet. Detta skedde då det dagliga intaget av jordgubbspulver motsvarade 320-500 gram färska jordgubbar.

Jordgubben är inget bär, utan en falsk frukt. Bärens fruktkött bildas av pistiller runt fröna, och jordgubbens fruktkött bildas då blombottnen sväller. De gula fröna finns på jordgubbens yta.

Jordgubbens C-vitamin och de fenola föreningarna är känsliga för hetta. Därför är det viktigt att man avnjuter jordgubben som färsk, om man vill få full nytta av de hälsofrämjande egenskaperna. Frusna och frystorkade jordgubbar är ett bra alternativ utanför säsongen.

Jordgubbarnas smak bildas av fruktsyror, mineraler och sockerarter, vilkas andel utgör fem procent av jordgubben. Det finns många olika sorter av jordgubbar, vilkas smak skiljer sig från varandra. Olika sorter innehåller olika mängd fruktsyror, sockerarter och polyfenoler, som alla inverkar på smaken. Huruvida det finns skillnader i olika jordgubbsorters, samt smultrons hälsofrämjande egenskaper är något man ännu forskat rätt litet i.

BLOGIARKISTO /

BLOGGARKIV

UUSIMMAT KIRJOITUKSET /

DE NYASTE INLÄGGEN

SEURAA MINUA /

FÖLJ MIG:

  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • LinkedIn Clean Grey
  • Instagram Clean Grey