Ajankohtaisia drinkkitrendejä / Aktuella drinktrender
Ajankohtaisia drinkkitrendejä.
Shaker-lehdessä oli talvella katsaus ajankohtaisiin drinkkitrendeihin. Siitä inspiroituneena kirjoitin tämän blogin.
Proteiinidrinkit
Terveysajattelu on hiipinyt myös alkoholijuomiin sekä cocktaileihin. Muun muassa vihermehuja ja erilaisia superfoodeja on nähty jo monien trendibaarin drinkkilistojen raaka-aineina tai koristeina. Nyt proteiini tulee mukaan kuvioihin ja juomia voidaan maustaa ylimääräisellä proteiinilla tai lisätä juomaan rakennetta ja samalla energiaa proteiinin avulla.
Mocktailit
Mocktailien eli alkoholittomien cocktailien nousu jatkuu. Samalla ne monipuolistuvat ja mukaan tulevat myös lyhyet juomat sekä kahvijuomat. Alkoholikäyttö on monessa maassa laskussa, mutta makuelämyksiä haetaan entistä enemmän.
Ruokakoristellut cocktailit
Erilaisissa smoothiessa ja kaakaoissa olleet runsaat koristelut rantautuvat myös cocktaileihin. Cocktail voidaan koristella hyvinkin runsaasti ruualla – esimerkiksi Bloody Maryssa voi olla koristeena kokonainen aamiaismuffinssi ja pekonia, espressomartinissa taas kakunpala ja kermavaahtoa.
Makua antavien kukkien käyttö juomissa
Kukkien käyttö koristeena erilaisissa cocktaileissa on jo nähty. Nyt tulevat vahvemmin itse juomassa siirappina tai muuten raaka-aineena käytettävät kukat kuten kiinanruusu, laventeli, seljankukka ja kamomilla, jotka voivat olla jopa juoman päämaku.
Juoman raaka-aineiden kokonaisvaltainen käyttö
Hävikin vähentäminen on hyvin iso trendi ruokateollisuudessa, ja nyt myös juomiin tulee entistä vahvemmin koko raaka-aineen harkittu käyttö. Hedelmistä juomiin käytetään taloudellisesti sekä kuoren eteeriset öljyt, mehu että hedelmäliha.
Tynnyrikypsytetyt alkoholit cocktaileissa
Tynnyrikypsytys on levinnyt nyt niin oluisiin kuin niihinkin alkoholeihin, joita ei normaalisti tynnyrissä pidetä. Tynnyrikypsytettyjä alkoholeja käytetään laajemmin myös juomissa niiden vaniljaisten ja mausteisten aromien takia. Tynnyrikypsytys mainitaan myös juomalistassa.
Vastuullisuus juomissa
Vastuullisten raaka-aineiden käyttö juomapuolella nousee yhä. Tämä tarkoittaa niin lähiraaka-aineiden käyttöä kuin erilaisten sertifikaattien (Reilu Kauppa, Luomu) merkitsemistä drinkkilistoihin.
Erilainen suutuntuma juomissa
Suutuntuma on nousemassa yleiseksi ruokatrendiksi vuonna 2018. Tämä näkyy myös juomissa. Cocktaileihin tulee erilaista suutuntumaa, jota kehitetään raaka-aineiden avulla. Hedelmäliha, kermat ja rapeat elementit, joita voidaan sirotella cocktailien päälle, lisäävät juomaan erilaista elämyksellisyyttä. Myös hauskasti pureskeltavat juomat ovat nousussa.
Personoidut cocktailit
Jo jonkin aikaa trendinä on ollut baarimestareiden signature-cocktailit, mutta trendi laajenee nyt myös kuluttajiin. Sosiaalisen median tarkastelu on osoittanut, että kuluttaja itse levittää personoituja tuotteita paremmin somessa. Näin signeeratut cocktailit leviävät myös baarin mainoksena.
Lyhyemmät drinkkilistat
Koska kuluttajat joutuvat päättämään nykyään niin monesta asiasta, yksinkertaisuus on valttia. Päätöksentekoa helpottaa, kun juomalistat ovat lyhyitä. Useiden tutkimusten mukaan kuluttaja stressaantuu liian vaikeasta päätöksenteosta vapaa-aikanaan ja siksi kokee olonsa epämukavaksi. Joten palvelua on tuottaa baariin tarpeeksi napakka lista, mistä on helppo päättää oma suosikkinsa.
Nostetaan malja kesälle!
Aktuella drinktrender.
I tidningen Shaker fanns det i vintras en översikt över aktuella drinktrender. Inspirerad av denna skev jag denna bloggskrift.
Proteindrinkar
Hälsotänkandet har kommit med även till alkoholdrycker och cocktails. Bland annat grönsaft och olika superfoods har påträffats som råvaror i, eller som dekoration till, drinkar som görs i trendbarer. Nu kommer även proteinet med i bilden, då man smaksätter drinkar med extra protein, eller använder protein för att ge drinken en speciell konsistens och samtidigt energi.
Mocktails
Intresset för Mocktails eller alkoholfria cocktails växer. Samtidigt blir de allt mångsidigare och med kommer även så kallade korta drycker och kaffedrycker. Alkoholkonsumtionen minskar i flera länder, samtidigt som man letar efter allt mångsidigare smakupplevelser.
Cocktails dekorerade med mat
Riklig dekoration som vi sett på smoothies och olika slag av kakao, kommer nu också till cocktails. En cocktail kan garneras mycket rikligt med olika slags mat. Som exempel kan man garnera en Bloody Mary med en frukostmuffins och bacon, samt olika kaffedrinkar med en bit kaka och vispgrädde.
Blommor som ger smak åt drycken
Redan tidigare har man dekorerat cocktails med blommor. Nu kommer blommorna med som råvara i själva drycken. Exempel på sådana blommor är kinarosen, lavendeln, flädern och kamomillen. Blomman kan numera till och med vara dryckens huvudsakliga råvara.
Man använder alla delar av dryckens råvara
Att minimera svinnet är en stor trend inom livsmedel, och denna trend gäller även drycker. Det betyder att man försöker använda alla delar av den råvara man har. Av en frukt använder man såväl skalets eteriska oljor, fruktköttet som saften.
I tunna lagrad alkohol i cocktails
Lagring i tunna har numera brett ut sig till såväl öl som andra alkoholdrycker, som vanligtvis inte lagras i tunna. Dessa i tunna lagrade alkoholdrycker används allt mera i cocktails, på grund av deras vaniljsmakande och kryddiga aromer. ”Lagrat i tunna” är något som gärna också lyfter fram på drinklistan.
Ansvar och medvetenhet i drycker
Man gynnar fortfarande allt mera ansvarsfullt odlade råvaror. Detta betyder bland annat att man använder lokalt producerade råvaror samt lyfter fram olika certifikat som t ex Fair Trade och Krav (Luomu) på drinklistorna.
Drycker med en annorlunda konsistens
Dryckens konsistens är en växande trend. Man utvecklar cocktails med olika slags konststens, genom att använda nya typer av råvaror. Fruktkött, grädde och olika krispiga element ger cocktails en annorlunda konsistens och helhetsupplevelse. Det förekommer numera även cocktails som delvis skall tuggas.
Personifierade cocktails
Redan en tid har man sett bartenderns signature-cocktails, men trenden utvidgas även till konsumenten. Det har visat sig att konsumenten gärna delar bilder av sina personifierade cocktails i sociala medier. Det betyder att signature-cocktails fungerar väl som reklam för baren.
Kortare drinklistor
Numera vill man underlätta konsumentens val genom att hålla drinklistan kort. Då drinklistan är lång, blir konsumenten lätt stressad över vad han skall välja. En kort lista gör också servicen vid baren mera smidig, då var och en snabbt hittar och kan välja sin favorit.
Vi höjer en skål för sommaren!