Elintarviketrendejä, jotka näkyvät yhä enemmän vuonna 2018 / Livsmedelstrender som vi kommer att se

Elintarviketrendejä, jotka näkyvät yhä enemmän vuonna 2018

Tässä blogikirjoituksessa tarkastellaan trendejä, jotka näkyvät yhä enemmän vuonna 2018. Tässä esittelen trendejä, joista kerrotaan ruotsalaisen lehden Lanbruksnytt:in maaliskuussa julkaistussa artikkelissa Artikkelin mukaan tänä vuonna seuraavat 7 trendiä vaikuttavat elintarvikekulutukseen Euroopassa ja Pohjois-Euroopassa.

-Uteliaisuus ja tottumusten kyseenalaistaminen

Moni kuluttaja kyseenalaistaa tällä hetkellä ”vanhoja tottumuksia” ruokaan ja syömiseen liittyen. Viime vuonna yhä useampi kertoi olevansa fleksaaja, joka välillä on syömättä lihaa. Tämä ilmiö näkyy nyt myös muissa eläinkunnan tuotteista. Trendin vahvuus johtuu siitä, että tämä pohjautuu megatrendeihin; terveys, kestävyys ja ruokakiinnostus. Ennen kaikkea eri ruoka-aineita arvioidaan kestävän kehityksen näkökulmasta.

-Ei ruokahävikkiä: Optimointi, kierrätys, uudelleenkäyttö

Toinen tärkeä agenda, joka vaikuttaa kulutuskäyttäytymiseen vuoden 2018 aikana, on kysymys kohtuullisuudesta ja resurssien käytöstä. 74 % kuluttajista on huolissaan luontoon päätyvien muovijätteiden määrästä ja 64 % on huolissaan ympäristön ja luonnon saastumisesta. Lisääntyvä tietoisuus kestävästä kulutuksesta, ilman hävikkiä ja ympäristölle haitallisia vaikutuksia, luo erilaisia vaatimuksia ei ainoastaan tuotantomenetelmiin, vaan myös elintarviketuotannossa käytettäviin pakkauksiin.

-Sydämellä kuluttaminen: Ihmisistä, eläimistä ja luonnosta huolehtiminen

Jo aikaisemmin on kirjoitettu vastuullisesta kuluttamisesta, eikä ole merkkejä tämän trendin laantumisesta. Kuluttajat haluavat tehdä vastuullisia valintoja ja vaativat vastuullista toimintaa myös tuottajilta ja kaupalta. Reilun Kaupan- ja Luomu-tuotteiden suosion kasvu ovat esimerkkejä tästä trendistä.

-Autenttisuus: Aitoa ja läheltä

Kuluttajat haluavat tarkkaa tietoa elintarvikkeen matkasta pellolta pöytään, ja näin ollen paikallinen elintarvike tuntuu turvalliselta. Halutaan puhdasta ruokaa ilman ylimääräisiä lisäaineita tai e-numeroita, sekä otetaan samalla etäisyyttä vaikeasti ymmärrettäviin tuotantomenetelmiin ja monimutkaisiin tavaraselosteisiin. Vanhat perinteet heräävät henkiin ja uudistuvat. Isoäidin ruoka on suuressa arvossa ja hänen käyttämät menetelmät, niin kuin esimerkiksi säilyttäminen, on jotakin mitä ruoasta kiinnostuneet nyt kokeilevat.

-Tasapaino: Kokonaisvaltaisempi hyvinvointi

Yhä useammille kuluttajille terveelliseen elämään ei enää liity kaloreiden eikä juoksukilometrien laskeminen. Nyt suhtaudutaan rennommin hyvinvointiin ja haetaan tasapainoa ”kaikkea kohtuudella”-ajattelulla. Ajatellaan kokonaisvaltaisemmin elämänlaatua ja nautintoa, ja ruoka on yleensä sosiaalisen kanssakäymisen keskiössä.

-Ruoka lääkkeenä: Terveysvaikutteisen ruoan uusi tuleminen

Samaan aikaan ”kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin” - trendin kanssa –vaikka osittain ristiriidassa tämän kanssa – tullaan vuoden 2018 aikana yhä enemmän kiinnittämään huomiota siihen, miten ruoka vaikuttaa fyysiseen terveyteemme. On jo pitkään suosittu ns. superfoodia ja ravintolisiä, ja tämä ajattelu laajenee koskemaan ruokaa, ja miten ruoka voi toimia lääkkeen lailla.

-Henkilökohtaisempi räätälöity ruokavalio

Siinä tahdissa, kun internet antaa uusia ostosmahdollisuuksia, yhä useampi kuluttaja ryhtyy noudattamaan itselleen räätälöityä ruokavaliota. Tulemme henkilökohtaisella tasolla saamaan lisää tietoa, siitä minkälainen ruokavalio sopii meille ja edistää tasapainoamme ja terveyttämme. Tästä syystä tulemme myös haluamaan, että tämä näkyy kauppojen ja ravintoloiden tarjonnassa. Elintarviketeollisuus joutuu miettimään, minkälaisia tuotteita tulee tarjota, niin että kuluttaja niistä pystyy kokoamaan räätälöidyn ruokavalionsa. Toisaalta uuden tekniikan myötä, myös tuotekehittäjä pystyy saamaan enemmän ja tarkempaa tietoa kuluttajan mieltymyksistä.

Livsmedelstrender som vi kommer att se mer av 2018

I den här bloggskiften tittar vi närmare på nya trender som vi kommer att se mer av under 2018. Här presenteras de trender som lyfts upp i en artikel publicerad i mars i den svenska tidskriften Lantbruksnytt. Under 2018 förväntar man sig enligt artikeln att följande 7 trender kommer att prägla livsmedelskonsumtionen i Europa och i Nordamerika.

● Nyfikenhet och uppror mot vanetänkandet Just nu är det generellt ett uppror mot "brukar" när det gäller mat. Förra året skrev vi om att fler blir flexitarianer, som väljer bort köttet till middagen ibland, och detta fortsätter att breda ut sig till andra animaliska kategorier. Trenden är stark eftersom den tar avstamp i flera stora trender, bl.a. hälsa, hållbarhet och matengagemang. Först och främst övervägs konsumtionen av olika typer av livsmedel utifrån en önskan om en mer hållbar konsumtion.

● Inget spill: Optimering, recirkulering och återanvändning En annan viktig agenda som kommer att påverka konsumenternas beteende under 2018 är problematiken kring måttlighet och utnyttjandet av resurser. 74 % är bekymrade över ansamling av plast i naturen och 64 % är bekymrade över förorening av miljö och natur. Den stora medvetenheten om en hållbar konsumtion utan spill och skadeverkningar på jorden ställer inte bara en rad krav på produktionsmetoderna, utan också på förpackningarna som används i livsmedelsproduktionen.

● Konsumtion med hjärtat: Omsorg om människor, djur och natur Vi har tidigare skrivit om ansvarsfull konsumtion och det är inget som tyder på att luften har gått ur denna trend. Konsumenterna vill gärna göra en skillnad och efterfrågar samma ställningstagande och ansvarsfullhet från producenter och detaljhandeln. Populariteten vad gäller fairtrade-, ekologi- och djuromsorgsmärkningar är viktiga indikatorer på denna trend. ● Autenticitet: Det äkta och nära Konsumenterna söker en tydlig och trovärdig berättelse om livsmedlets resa från jord till bord, och det lokala och ortspecifika kan här bidra till att skapa trygghet. Maten ska vara "ren" utan konstigheter och e-nummer, och man tar avstånd från oförståeliga produktionsmetoder och komplexa innehållsförteckningar. Gamla traditioner väcks till liv och förnyas, mormors mat är en succé och tekniker som t.ex. syltning är något som de matintresserade provar på.

● Balans: En rundare hälsa För allt fler konsumenter handlar hälsa inte längre om att räkna kalorier och kilometrar på löpbandet. Nu förhåller man sig mer avslappnat till hälsan och söker först och främst en balans efter mantrat "allting med måtta". För det ska också finnas plats för livskvalitet och njutning där maten blir en samlingspunkt för trevlig samvaro.

● Mat som medicin: Funktionell mat når nya höjder Samtidigt med – och i vissa fall i strid med – trenden om en rundare och mer balanserad inställning till hälsa kommer det under 2018 ett ännu större fokus på matens betydelse för kroppens hälsa. Det har länge funnits en hype kring så kallad superfood och kosttillskott och detta sprider sig till maten som helhet, som kan vara som medicin för kroppen.

En mer personlig, skräddarsydd mat

I takt med att internet ger fler möjligheter till shopping kommer vi att se högre krav från konsumenter på ett mer personligt och "skräddarsytt" matutbud. Allt fler konsumenter definierar sin egen "balans" och hälsa, vilket ökar behovet av ett differentierat utbud som ger konsumenten möjlighet att själv sätta samman mat och dryck. I framtiden blir det därför ännu viktigare att livsmedelsföretag erbjuder en rad produkter där storlek och innehåll kan varieras. Här kan den nya tekniken bidra till att ge insikt i konsumenternas preferenser.

BLOGIARKISTO /

BLOGGARKIV

UUSIMMAT KIRJOITUKSET /

DE NYASTE INLÄGGEN

SEURAA MINUA /

FÖLJ MIG:

  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • LinkedIn Clean Grey
  • Instagram Clean Grey