Ajankohtaisia ruokailmiöitä ja -trendejä / Aktuella företeelser och trender gällande mat


Ajankohtaiset ruokailmiöt ja -trendit

Maaliskuun Pirkka-lehdessä oli artikkeli vuoden 2018 ruokatrendeistä, sekä yhteenveto elintarvikeryhmistä, joiden kulutus kasvoi eniten K-Ryhmän kaupoissa vuoden 2017 aikana. Tähän blogikirjoitukseen olen poiminut artikkelista, muutaman mielenkiintoisen ruokailmiön ja -trendin.

Maailmalla suureksi ruokailmiöksi ovat nousemassa makeat pääruoat ja suolaiset jälkiruoat. Ilmiö ei ole vieras meille suomalaisillekaan, olemmehan tottuneet käyttämään esimerkiksi salmiakkia ja suolakinuskia jälkiruoissa. Makean pääruoan raaka-aineeksi sopii esimerkiksi bataatti. Bataatin myynti kasvoi esimerkiksi 16 prosenttia, viime vuonna alkuvuoden sesongissa. Esimerkiksi bataattiranskalaisista tuli koko kansan suosikki.

Toinen mielenkiintoinen ilmiö on, että ruokarytmimme on muutoksessa. Kiireisestä elämäntyylistämme johtuen, syömme täysien aterioiden sijaan yhä enemmän välipaloja. Tämä lisää esimerkiksi valmiiksi pilkottujen annosrasioissa myytävien hedelmien kysyntää. Niin ikään valmiit smoothiet ja smoothie-kulhot ovat nousussa. Välipalapatukat ovat käteviä pitää mukanaan, ja niistä halutaan nyt terveellisempiä ja ruokaisampia versioita. Myös helposti nautittavat mutta ruokaisat juomat ja keitot, sekä niiden yhdistelmät, yleistyvät.

Suomalaiset syövät ja valitsevat entistä tietoisemmin ruokia ja raaka-aineita, jotka lisäävät hyvinvointia. Nyhtökauran, Härkiksen, sekä muiden lihakorvikkeiden myynti kasvaa. Viime vuonna tämän tuoteryhmän myynti kasvoi K-Ryhmän kaupoissa, peräti 159 prosenttia edellisen vuoteen verrattuna.

Kaura on nyt kaikkien suosikki. Erilaisten kauratuotteiden myynti kasvoi viime vuonna selvästi. Esimerkiksi kaurajuoman suosio kasvoi viime vuonna K-ryhmän kaupoissa, 46 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Myös leipähyllystä halutaan kauratuotteita ostoskoriin entistä useammin. Kauratuotteiden valikoima kasvaa jatkuvasti, mitä myös vaikuttaa myönteisesti tämän tuoteryhmän kokonaiskulutukseen.

Tuoreiden marjojen kysyntä on yhä kasvussa, ja tuoreita marjoja on nykyään tarjolla monipuolisesti ympäri vuoden. Viime vuonna eniten suosiotaan kasvattivat pensasmustikka ja vadelma. Tuoreiden marjojen kulutus kasvoi K-Ryhmän kaupoissa viime vuonna 27 prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen.

Olen jo aikaisemmin todennut, että kasvisruoan kulutuksen kasvu on varsinainen megatrendi. Kaikki edellä mainitut voimakkaasti kasvavat ruokaryhmät ovat kasvisruokavalioon sopivia. Tämä vuorostaan vahvistaa, että todella on kyse megatrendistä.

Aktuella företeelser och trender gällande mat.

I mars månads Pirkka-tidning fanns det en artikel om år 2018:s aktuella mattrender, samt en sammanfattning av de livsmedelsgrupper som växte mest i K-Gruppens affärer under 2017. Till denna bloggskift har jag ur artikeln, plockat några intressanta företeelser och trender gällande mat.

Ur globalt perspektiv, kan man se att man allt mera börjar intressera sig för söta huvudrätter och saltiga efterrätter. Denna företeelse är inte främmande för oss finländare, för vi är vana att använda till exempel salmiak och saltkinuski i våra efterrätter. Som råvara för söta huvudrätter lämpar sig bland annat batat. Försäljningen av batat växte i fjol, under säsongen i början av året, med 16 procent. Som exempel kan man nämna att ”fransk potatis” gjord på batat blev hela folkets favorit.

Ett annat intressant fenomen är att vår måltidsrytm håller på att förändras. Som en följd av vår jäktade livsstil, äter vi numera allt mera mellanmål, på bekostnad av hela måltider. Det här gör att till exempel försäljningen av frukt, som säljs i färdiga bitar i portionsförpackningar, ökar. Likaså växer försäljningen av smoothie och smoothie-skålar. Mellanmålstänger är behändiga att ha med sig, och av dem önskar man sig nu allt hälsosammare och mera mättande versioner. Även olika matiga drycker och soppor, eller en kombination av dem, blir allt vanligare.

Vi finländare äter och väljer, allt mera medvetet, maträtter och råvaror som befrämjar vår välmåga. Försäljningen av Pulled Havre och Härkis, samt övriga köttersättande livsmedel växer. I K-Gruppens affärer växte försäljningen av dessa produkter i fjol med hela 159 procent jämfört med året innan.

Havren är nu allas favorit. Försäljningen olika havreprodukter ökade markant under fjolåret. Till exempel försäljningen av havredryck ökade i K-Gruppens affärer med 46 procent jämfört med året innan. Även från brödhyllan, väljer man allt oftare havreprodukter. Utbudet av olika havrebaserade produkter växer stadigt, vilket även i sin tur befrämjar totalkonsumtionen av produkter inom denna kategori.

Konsumtionen av färska bär växer fortfarande, och numera finns det tillgängligt olika sorters färska bär året runt. I fjol var det försäljningen av buskblåbär och hallon som ökade mest. Försäljningen av färska bär, ökade i fjol i K-Gruppens affärer med 27 procent jämfört med året innan.

Jag har redan tidigare konstaterat att den ökade konsumtionen av vegetarisk kost är en riktig megatrend. Alla de ovan nämnda livsmedelsgrupper, vilkas försäljning växte mest under fjolåret, är livsmedel som lämpar sig för en vegetarisk kost. Detta bekräftar i sin tur att det verkligen är fråga om en megatrend.

BLOGIARKISTO /

BLOGGARKIV

UUSIMMAT KIRJOITUKSET /

DE NYASTE INLÄGGEN

SEURAA MINUA /

FÖLJ MIG:

  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • LinkedIn Clean Grey
  • Instagram Clean Grey
  • Facebook Clean Grey
  • LinkedIn Clean Grey
  • Twitter Clean Grey