Elintarvikevuosi 2017 / Livsmedelsåret 2017


Elintarvikevuosi 2017

Näin vuoden vaihteessa on sopiva hetki miettiä, mitkä elintarviketrendit vahvistuivat kuluneen vuoden aikana. Listani ei ole varmaan kaiken kattava, ja perustuu lähinnä omiin havaintoihini.

Ensimmäiseksi nostaisin kasvisruokatrendin ja siihen liittyvän vegaanitrendiin. Tämä trendi on näkynyt erityisesti kauppojen valmisruokavalikoimassa, mutta myös ravintoloiden ruokalistoilla. Vähittäiskauppoihin on tullut uusia tuotteita, jotka ovat nopeita valmistaa, ovat hyvän makuisia ja sisältävät runsaasti kasvisproteiinia. Näistä voidaan esimerkkinä mainita nyhtökaura ja Härkis. Kasvisruokatrendi näkyy myös juoma- ja välipalatuotteissa. Markkinoille on esimerkiksi tullut runsas valikoima kaurapohjaisia juomia sekä välipalatuotteita.

Ruoan laatua on vihdoinkin ruvettu arvostamaan määrää enemmän. Esimerkiksi laadukkaat lähiruokatuotteet saavat yhä enemmän jalansijaa ravintoloiden raaka-aineina sekä vähittäiskauppojen valikoimissa. Samalla kiinnitetään myös enemmän huomiota eettisiin kysymyksiin. Ollaan kiinnostuneita siitä mistä ruoka tulee, kuka on sen tuottanut ja miten se on tuotettu.

Luomuruoasta on puhuttu jo pitkään, mutta nyt puhutaan vihdoinkin läpimurrosta volyymin suhteen. Monessa tuoteryhmässä, kuten esimerkiksi lihatuotteissa, leipomotuotteissa sekä meijerituotteiden osalta, nähdään nyt reipasta volyymin kasvua.

Loppuvuoden merkittävin elintarvikeuutinen oli hyönteisten hyväksyminen elintarvikkeiksi. Nämä tuotteet jakavat jo lähtökohtaisesti kuluttajien mielipiteitä. Osalla meistä on voimakkaita kielteisiä ennakkokäsityksiä hyönteisistä valmistettua ruokaa kohtaan, kun taas toiset suhtautuvat siihen rationaalisesti. Vaikka hyönteisiin ja niiden hyödyntämiseen proteiinilähteenä liittyy ekologisia hyötyjä, ratkaisevinta tulee kuitenkin olemaan, minkä makuisia tuotteita hyönteisistä tullaan kehittämään. Koska kun on kyse ruoasta, tuotteen maku ratkaisee aina loppupelissä ja vaikuttaa siihen, miten tuote tulee menestymään.

Tässä kohtaa voi myös miettiä, mitkä edellä mainituista trendeistä ovat niin sanottuja megatrendejä, ja mitkä taas ovat nopeammin ohimeneviä. Itse uskon vahvasti siihen, että kasvisruokatrendi on megatrendi, joka yhä vahvistuu sekä muuttaa muotoaan ajan kuluessa. Asioita jotka puhuvat kasvisruokatrendin puolesta ovat mm kasvisruoan ympäristönäkökulmat, sen eettisyys ja terveellisyys. Ja lopuksi muttei suinkaan vähiten tärkeänä seikkana; Hyvin valmistettu kasvisruoka on todella hyvän makuinen!

Livmedelsåret 2017

Så här vid årsskiftet är det lämpligt att stanna upp och reflektera över de livsmedelstrender som har förstärkts under det gångna året. Min lista är säkert inte heltäckande, och baserar sig närmast på mina egna reflektioner.

Till allra först vill jag nämna den vegetariska trenden och den därtill hörande vegantrenden. Denna trend har varit speciellt synlig på butikshyllorna samt på restauranternas matsedlar. Till detaljhandeln har det kommit ett stort urval av nya produkter, som är snabba att tillverka, smakar bra och innehåller rikligt med protein. Som exempel kan man nämna pulled havre och Härkis. Den vegetariska trenden syns också då det gäller drycker och mellanmålsprodukter. Man kan t ex nämna att det ständigt lanseras olika havrebaserade drycker och mellanmålsprodukter.

Man har äntligen börjat uppskatta matens kvalitet fram om mängden. Till exempel närproducerade produkter av hög kvalitet, används allt mera som råvaror i restauranter, och får större utrymme på hyllorna i våra livsmedelsaffärer. Samtidigt fäster man också allt större vikt vid etiska frågor. Man är intresserad vart ifrån maten kommer, vem som har producerat den, och hur den är producerad.

Man har redan länge talat om ekologiska livsmedel, men nu ser man äntligen en betydande tillväxt gällande volymerna. I flera kategorier så som till exempel köttprodukter, bageriprodukter samt mejerivaror ser man nu betydande volymökning.

Den mest betydande livsmedelsnyheten i slutet av året var att insekterna godkändes som livsmedel. Den här typen av produkter delar starkt konsumentens uppfattning. En del av oss har starka antipatier när det gäller insekter som livsmedel, medan andra förhåller sig till saken mera rationellt. Trots att man vet att det finns många ekologiska fördelar med att utnyttja insekter som proteinkälla, kommer det dock att vara avgörande hur de produkter som utvecklas kommer att smaka. Det är när det gäller livsmedel är det trots allt smaken, som i det långa loppet avgör produktens framgång.

I det här skedet kan man också fundera över vilka av de ovan nämnda trenderna är så kallade megatrender, och vilka eventuellt är snabbt övergående. Personligen tror jag att trenden gällande vegetariska produkter är en megatrend som ytterligare kommer att förstärkas, och även ta olika uttryck i framtiden. Saker som stöder detta är den vegetariska matens miljöaspekter, etiska synpunkter, samt hälsoaspekterna. Och sist men inte minst; En väl tillredd vegetarisk mat är mycket smaklig!

BLOGIARKISTO /

BLOGGARKIV

UUSIMMAT KIRJOITUKSET /

DE NYASTE INLÄGGEN

SEURAA MINUA /

FÖLJ MIG:

  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • LinkedIn Clean Grey
  • Instagram Clean Grey
  • Facebook Clean Grey
  • LinkedIn Clean Grey
  • Twitter Clean Grey