Drinkkeihin liittyvät trendit 2018/ Drinktrender 2018

Drinkkeihin liittyvät trendit 2018

Ruotsalainen lehti ELLE Mat & Vin kirjoittaa vuonna 2018 ajankohtaisista drinkkitrendeistä. Kerrotaan minkä tyyppiset drinkit ovat trendikkäät, sekä mitkä tekijät vaikuttavat siihen minkälaisia drinkkejä valitaan.

Teetä sisältävät drinkit ovat trendikkäät ja trendi vahvistuu entisestään. Kaikki alkoi siitä, että teekuppeihin tehtiin drinkkejä, mutta nyt tee on myös drinkkien yhtenä ainesosana. Helpoin tapa on käyttää teellä maustettua sokerilientä, jotakin mitä tullaan näkemään yhä enemmän.

Ensi vuonna halutaan käyttää karamellisoituja maunantajia. Voidaan esimerkiksi karamellisoida ananasta, appelsiinia, kookosta, banaania ja vaikkapa tomaattia. Karamellisoitua maunantajaa voidaan sitten käyttää sokeriliemessä tai alkoholin maunantajana.

Elävien bakteerien käyttö on jotakin, mitä tulee yleistymään drinkeissä ja juomissa. Bakteerien aiheuttamaa käymisprosessia voidaan helposti hallita myös kotioloissa. Ensi vuoden kuumimpiin trendeihin tulee kuulumaan eläviä bakteereja sisältävät cocktailit. Voidaan esimerkiksi fermentoida marjoja niin kuin esimerkiksi mustikoita, puolukoita, pihlajanmarjoja tai variksenmarjoja.

Nyt myös kotibaarit tekevät paluuta. Tänä päivänä olemme yhä teknisempiä kotikeittiöissämme, ja tämä trendi näkyy myös kotibaarissa. Meillä on nyt suurempi kotibaari kuin aikaisemmin. Tehdään jäitä kotipakastimeen, tai tilataan sitä lähellä sijaitsevasta baarista, sekä nähdään enemmän vaivaa cocktailien tekoon kotioloissa. Cocktailien tarjoaminen tulee kotijuhlissa olemaan enemmän tai vähemmän itsestäänselvyys.

Haetaan yhä useammin vaihtoehtoja viineille, ja juodaan niiden sijasta erilaisia drinkkejä aterian kanssa. Haasteena on kuitenkin löytää sellaisia drinkkejä jotka sopivat erilaisten ruokien kanssa. Esimerkiksi Bloody Mary on maailman paras brunssijuoma. Brunssiruoka on usein sekä rasvainen että suolainen, ja tämä vaatii juomalta tiettyjä ominaisuuksia kuten mausteisuutta ja hapokkuutta.

Alhaisempi alkoholipitoisuus tai alkoholiton on nyt trendikästä. Maailman ensimmäinen alkoholiton viina Seedlip lanseerattiin hiljattain, jonka seurauksena voidaan odottaa lisääntyvää kiinnostusta alkoholittomaan juomiseen. Halutaan juoda erilaisia juomia, muttei haluta sen takia lisätä alkoholin kulutusta. Samasta syystä, myös juomat jotka sisältävät vain vähän alkoholia, kiinnostavat meitä.

Kestävä kehitys nousee trendiraportteihin juuri nyt. Tuotantoprosessin jätemäärän pienentäminen on keskeinen asia kestävää kehitystä ajatellen. Puhutaan ”Zero Wastesta”, joka tarkoittaa, että tuotat mahdollisimman vähän jätettä. Mikäli haluat tehdä drinkin esimerkiksi ananaksesta, et käytä ainoastaan sen mehua, vaan kuori voi toimia astiana ja varsi koristeena.

”Sustainability” on laajempi käsite ja siihen sisältyy esimerkiksi nämä Zero-waste cocktailit. Mutta ”Sustainability”-käsitteeseen sisältyy myös koko tuotantoketju, jolloin myös kiinnitetään huomiota tuotantotapoihin ja erilaisiin materiaaliasioihin. Baarien ympäristökuormitus on pitkään ollut suuri, kun nämä ovat käyttäneet paljon kertakäyttöisiä materiaaleja, esimerkiksi pillejä ja ja cocktailtikkuja. Nyt halutaan tarjota uudenlaisia, kestävää kehitystä huomioivia, asiakaskokemuksia tietoisille kuluttajille

Drinktrender 2018

Den svenska tidningen ELLE Mat & Vin skriver om drinktrender som är aktuella inför 2018. Man beskriver vilka typer av drinkar är trendiga, samt vilka andra faktorer påverkar hurdana drinkar vi väljer.'

Drinkar med te är en stor trend och förväntas bli ännu större nästa år. Att servera cocktails i tekoppar var det första steget, men nu gör vi drinkar med te som ingrediens. Det enklaste är att smaksätta en sockerlag med te, något vi säkert kommer att se mera av.

Nästa år vill vi också karamellisera våra smaksättare. Man kan karamellisera allt från ananas, apelsin, kokos, banan och till och med tomat. Den karamelliserade smaksättningen kan sedan användas i sockerlag eller som smaksättning i sprit.

Levande bakteriekultur är något som håller på att bli större i allt flera drinkar och drycker. Jäsning är enkelt att lyckas med hemma, och nästa år blir det en stor trend att göra cocktails med levande bakteriekultur. Man kan till exempel fermentera några av våra bär, såsom blåbär, lingon, rönnbär och kråkbär.

Nu gör även hemmabaren comeback. Idag är folk överlag mer tekniska i sitt hemmakök och trenden märks av även i hemmabaren. Man har ofta en större hemmabar än tidigare. Man gör kristallklar is i frysen hemma (eller beställer den från en bar), och är generellt sett mer ambitiös när det kommer till att göra cocktails hemma. Cocktailen har blivit ett självklart inslag vid middagsbjudningar eller hemmafester.

Vinet ställs allt oftare åt sidan och istället dricker vi drinkar till maten. Knepet är att hitta på vad drinken innehåller och vad maträtten innehåller, för att därefter hitta en gemensam nämnare. Till exempel är en Bloody Mary är världens bästa brunchdricka. Orsaken är att brunchmat ofta är fet och salt, vilket ställer särskilda krav på drycken gällande t ex kryddighet och syrlighet.

Lägre alkoholhalt eller alkoholfritt är trendigt. Världens första alkoholfria sprit, Seedlip, släpptes nyligen, vilket man tror att kommer göra det alkoholfria drickandet väldigt intressant. Vi vill dricka mer drinkar utan att för den sakens skull dricka mer alkohol.

Därför blir även en av nästa års trender drinkar med lägre alkoholhalt.Hållbarhet genomsyrar samtliga trendrapporter just nu. Det gäller att ta vara på allt under produktionen för att minska avfallet är fundamentalt, om vi vill ha en hållbar framtid. ”Zero waste” innebär att du genererar så lite avfall som möjligt. Om man till exempel vill ha ananas i en drink kan man att använda så mycket som möjligt av den, inte bara juicen utan även skalet och blasten.

”Sustainability” är det större greppet som bland annat innefattar ”zero waste”-cocktails. Men denna trend innebär att man som bartender tar ett större grepp om hela produktionsslingan, och gör aktiva val i bland annat materialalternativ. Barer har länge varit miljöbovar, då man t ex använt sugrör och cocktailstickor för engångsburk. Nu vill man minska den enorma miljöpåverkan och samtidigt skapa helt nya gästupplevelser för den medvetna konsumenten.

BLOGIARKISTO /

BLOGGARKIV

UUSIMMAT KIRJOITUKSET /

DE NYASTE INLÄGGEN

SEURAA MINUA /

FÖLJ MIG:

  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • LinkedIn Clean Grey
  • Instagram Clean Grey
  • Facebook Clean Grey
  • LinkedIn Clean Grey
  • Twitter Clean Grey