Vuoden 2018 ruokatrendit ovat elämykset, yksinolo ja nopeus. Mattrenderna för 2018 består av uppleve

Vuoden 2018 ruokatrendit ovat elämykset, yksinolo ja nopeus

Kulutustottumukset muuttuvat, niin että siirrytään pois materialismista ja halutaan ostaa yhä vähemmän tavaraa. 78 % ”milleniaaleista” laittavat rahansa mieluummin elämyksiin kuin tavaroihin. Tämä ilmiö asettaa uudenlaisia haasteita ruoka- ja juoma-alalle. Ruoka ja ruokailuun liittyvät elämykset ovat rinnastettavissa muodin maailmaan. Jo tällä hetkellä tarjotaan erilaisia elämyspaketteja, joissa vain mielikuvitus on rajana. Illastamme pimeässä, jossakin korkealla taivaan alla tai ulkona talvisena pakkasyönä.

Viime kevään Euromonitorin raportin mukaan sinkkutalouksien, määrä kasvaa tällä hetkellä nopeammin, kuin muiden taloustyyppien. Tämä on Suomessa ollut trendinä jo jonkin aikaa. Globaalissa mittakaavassa sinkkutalouksien määrä odotetaan kasvavan 32 %:lla vuoteen 2030 mennessä. Silloin yksinasuminen tulee olemaan suosituin asumismuoto, jolloin joka kolmas maailman talouksista on sinkkutalous.

Yksinasuminen tarkoittaa yleensä pieniä asuntoja tai yksiöitä. Moderneissa sinkkuasunnoissa on joko hyvin pieni keittiö, jaettu keittiö tai ei keittiötä ollenkaan. Tämä tarkoittaa, että yksin asuva harvoin harrastaa vaativaa ruoanlaittoa. Usein tyydytään lämmittämään jotakin valmista, mitä on ostanut mukaansa matkalla kotiin.

Elintarvikesektori ei ole vielä kiinnittänyt riittävästi huomiota tähän todella vahvaan yksinasumisen trendiin. Tällä hetkellä vähittäiskaupassa myytävät pakkaukset ovat monessa tuotekategoriassa yllättävän suuria. Yksinasuvalle liian suuri pakkauskoko tietää hävikkiä, eikä pienissä asunnoissa ole paljon varastointitilaa. Siksi sopivien pakkauskokojen löytyminen ohjaa yksinasuvan kulutustottumuksia yllättävän paljon.

Yksinasuvalle varteenotettava vaihtoehto on tietysti ulkona syöminen. Open Table:n mukaan ravintoloiden soolo-varauksien määrä on kasvanut 62%:a kahden viimeisen vuoden aikana. Aikaisemmin ei ole ollut erityisen mukavaa mennä ulos syömään yksin, mutta nyt moni ravintola on panostanut tähän yhä kasvavaan asiakasryhmään. Suuri baaritiski avoimen keittiön edessä on ollut yhtenä ratkaisuna. Alankomaissa löytyy ravintola, joka on ainoastaan yksin syöviä varten. Ravintolan nimi on Eenmaal, joka tarkoittaa ”yhtä henkilöä” ja kaikki tämän ravintolan pöydät ovat tehty vain yhdelle.

Trendi joka jatkaa vahvistumistaan on, että arvostamme nopeata ruokailua. Perinteisen pikaruoan ja On The Go - ruoan lisäksi, löytyy yhä suurempi määrä ruoka-automaatteja (vending machines). Näistä saat kuppikakkuja, vastaleivottuja baguetteja, tuorepuristettua mehua, ja automaatit toimivat tietenkin vuorokauden ympäri. Ruoka-alalla lanseerataan myös kasvava määrä robotteja, jotka esimerkiksi kokoavat hampurilaisia, paistavat pizzaa tai tekevät ranskalaisia.

Kaliforniassa löytyy Eatsa niminen ravintola, jossa tilaus näppäillään iPadille, ja tiluksesi on samalla hetkellä keittiössä. Hetken päästä ruokasi ilmestyy seinässä olevan pieneen, nimelläsi varustettuun, lokeroon. Ravintolassa ei ole ns emännän lisäksi muuta henkilökuntaa. Kysymys kuuluu miksi tähän on menty? Tällainen käytäntö säästää tietenkin sekä aikaa että rahaa!

Mattrenderna för 2018 består av upplevelse, ensamhet och snabbhet

Det sker en förändring i konsumtionsmönster, där vi rör oss bort från materialismen. 78 % av ”millennialerna” vill hellre lägga pengarna på upplevelser än på ”saker”. Detta ställer krav på mat- och dryckesbranschen att även deras erbjudande utvecklas mot upplevelser, i likhet med modebranschen. Redan i dag erbjuds det olika slag av upplevelsepaket i form av temamiddagar, med endast vår fantasi som gräns. Vi avnjuter middagar i mörker, uppe i skyn eller utomhus i vinternatten.

I våras gick Euromonitor ut med en rapport som visar att singlar är den starkast växande hushållstypen, vilket har varit fallet i Finland redan en tid. Nu sker dock en global förändring, där singelhushållen förväntas öka i antal med 32 % till 2030. Då kommer det vara den vanligaste formen av boendetyp, på global nivå cirka en tredjedel av alla hushåll.

Singelhushåll betyder oftast små lägenheter. I de moderna singellägenheterna finns det antingen små kök, delade kök eller inga kök alls. Det betyder att man sällan håller på med mera krävande form av matlagning i dessa hushåll. Många gånger nöjer man sig med att värma upp något färdigt som man har köpt med sig hem.

Inom flera delar av livsmedelssektorn har man inte ännu noterat hur stark denna singeltrend är. I synnerhet då man tittar på förpackningsstorlekarna i detaljhandeln, kan man konstatera att det i många varukategorier finns rätt stora förpackningar. Stora förpackningar betyder i ett singelhushåll att det uppstår svinn, och en annan begränsande faktor är också att de små lägenheterna har mycket små förvaringsutrymmen. Det betyder helt enkelt att singelhushållens konsumtion styrs även av utbudet på små förpackningar eller singel förpackningar.

Ett beaktansvärt alternativ för singlar är förstås att äta utanför hemmet. Enligt Open Table har restaurangernas solobokningar ökat med 62 % på två år. Om det tidigare var obekvämt att gå ensam på krogen, så har det nu börjats göra allt för att möta denna ökande kundgrupp. En rejäl bardisk framför ett öppet kök där enstaka gäster kan slå sig ned utan att känna sig ensamma eller utpekade är en lösning. I Nederländerna finns en pop-up restaurang som enbart är till för solo-ätare. Eenmaal heter den, vilket betyder ungefär ”en person”. Här är borden utformade så att det absolut inte går att sitta fler än en.

En trend som ytterligare förstärks är att vi också uppskattar snabbhet när det gäller mat och ätande. Förutom den traditionella snabbmaten och On The Go - maten ser vi bland annat en utveckling av allt mera komplicerade automater (vending machines). Det finns automater som ger dig cup cakes, bakar baguetter, pressar juicer och erbjuder service dygnet runt. I matbranschen introduceras det allt fler robotar, till exempel sådana som flippar burgare, gör pizza eller friterar pommes.

I Kalifornien finns det en restaurang som heter Eatsa, där beställningen sköts helt med iPads. Några anställda utöver en värdinna finns inte att se. Din order går in i köket och sedan väntar man framför en vägg med små fack. När ditt namn dyker upp på en av luckorna så är din mat klar. Och vad är poängen med det här? Att öka hastigheten och hålla nere priserna såklart!

BLOGIARKISTO /

BLOGGARKIV

UUSIMMAT KIRJOITUKSET /

DE NYASTE INLÄGGEN

SEURAA MINUA /

FÖLJ MIG:

  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • LinkedIn Clean Grey
  • Instagram Clean Grey