Ruokatrendinä "nopeasti valmista" - Mattrenden "snabbt färdigt"


Ruokatrendinä ”nopeasti valmista”

K Ryhmän laatima Ruokailmiöt 2017 -raportti kertoo, mitä suomalaiset haluavat syödä, mitä ruokavalioita noudatetaan ja mitä ruokaa ostetaan. Raportin mukaan nopeasti valmistuville ruoille sekä puolivalmiille tuotteille riittää kysyntää jatkossakin. Tuotteiden myyntivaltit tulevat kuitenkin todennäköisesti olemaan enemmän elämyksellisiä kuin järkiperäisiä. Ilmiö kasvaa todennäköisesti enemmän kuin mitä ihmiset antavat ymmärtää.

Nopeasti valmista trendin alailmiöitä ovat arjen helpottaminen, puolivalmiit ja 15 minuutissa valmista. Arkea helpottavia ja nopeuttavia ratkaisuja kaivataan kaikkialla Suomessa yhtä vahvasti. Myös ”takeaway”- ruokien tai muiden mukaan otettavien ruokien kasvua on nähtävissä, samoin laadukkaiden puolivalmiiden ruokien suosimista.

Arjen helpottaminen on tärkeä ruokailmiö, mutta se herättää myös ristiriitaisia tunteita. Keinoja arjen helpottamiseksi etsitään, mutta niitä ei aina haluta myöntää. Ehkä juuri siksi että meille tulee helposti huono omatunto, mikäli emme panosta riittävästi aikaa perheen ruoanlaittoon. Syynä lienee myös, ettei valmisruokien terveysimago aina ole paras mahdollinen. Lähes kaikki suosivat jossain määrin jo nyt arkea helpottavia ja nopeuttavia ratkaisuja. Ilmiö elää ja voi hyvin jatkossakin. Tänä vuonna jopa 38 % kyselyyn vastanneista aikoo suosia arkea helpottavia ruokaratkaisuja entistä enemmän.

Puolivalmiit ovat arkea nopeuttava ratkaisu, mutta lisää nopeuttavia keinoja kaivataan. Potentiaalia on erityisesti terveellisissä sekä laadukkaiksi koetuissa puolivalmisteissa. 17 % kyselyyn vastanneista aikoo jatkossa suosia entistä enemmän puolivalmiita ruokaratkaisua.

Arkena suositaan jo nyt ruokia, jotka ovat ”pöydässä 15 minuutissa”. Ilmiö kasvaa maltillisesti, mutta jo 18 % suomalaisista aikoo tänä vuonna suosia nopeasti valmistuvia ateriaratkaisuja. Ostoskoreihin valitaan esimerkiksi terveellisiä ja lisäaineettomia valmisruokia, valmissalaatteja ja valmiiksi pilkottuja kasviksia.

Arki- ja viikonloppukäyttäytyminen poikkeaa ruoanlaiton suhteen monella meistä. Kun arkena halutaan ”nopeasti valmista”- aterioita, viikonloppuna harrastetaan monessa perheessä ruoanlaittoa. Viikonloppuisin ja lomalla on kuitenkin sellaisia tilanteita, milloin suositaan nopeasti valmistuvaa ruokaa. Harrastetaan aktiivisesti erilaisia asioita kodin ulkopuolella, eikä sen takia haluta niinä päivinä viettää paljon aikaa ruoanlaiton parissa. Silloin joko valmistetaan itse ns ”nopeasti valmista” - ruokaa, ostetaan ”takeaway”- annoksia tai syödään ”on the go” - ruokaa.

Nopeasti valmista suositaan siis myös juuri tällä hetkellä, kun kesälomakausi on parhaimmillaan. Syy tähän löytyy siitä, että kesällä suomalainen toimii spontaanimmin kuin muina vuoden aikoina, kun haluaa saada kaiken irti valoisista ja aurinkoisista päivistä.

Matrenden "snabbt färdigt"

Av K Gruppens Ruokailmiöt 2017 -rapport framgår det vad finländarna vill äta, vad mad följer för diet och hurdan mat man köper. Enligt rapporten finns det efterfrågan på snabbt tillredd mat, både nu och i framtiden. Dessa produkters försäljningsargument är dock oftare andra än rationella. Denna trend förstärks högst troligt mera än man låter förstå.

I ”snabbt färdigt”-trenden kan man se följande undertrender; att underlätta vardagen, att använda halvfabrikat och ”på bordet på 15 minuter” -mat. Lösningar som underlättar vardagen önskar man lika starkt i alla delar av landet. Dessutom kan man se att efterfrågan på ”takeaway”- mat växer, liksom också efterfrågan av halvfabrikat av hög kvalitet.

Att underlätta vardagen är en viktig mattrend, med den väcker också blandade känslor. Det beror kanske dels på att man får dåligt samvete om man inte ägnar tillräckligt med tid för matlagning åt familjen, och dels på att färdigmatens image inte är den bästa möjliga. Men nästan alla säger sig vilja köpa produkter som underlättar vardagen, både nu och i framtiden. Av dem som deltog i K Gruppens enkät, sade sig 38 % öka sin användning av livsmedel som underlättar ens vardag.

Halvfabrikaten gör också vardagsmatlagningen snabbare, men man önskar sig ännu flera alternativ. Potential finns ytterligare i hälsosamma halvfabrikat samt i halvfabrikat gjorda av råvaror av hög kvalitet. 17 % av dem som svarade på K Gruppens enkät, säger sig köpa allt mera halvfabrikat i framtiden.

Till vardags gör man redan nu ofta mat som står på bordet efter 15 minuter. Trenden förstärks stadigt, och 18 % av finländarna säger sig redan nu, gynna den här typen av vardagsmat. Man köper t ex hälsosam färdigmat utan tillsatsämnen, färdiga sallader samt grönsaker i färdiga bitar.

Vardags- och veckoslutsbeteendet gällande matlagning är olika för de flesta av oss. Medan man på vardagen väljer snabbt tillredda måltidslösningar, är matlagningen en veckoslutshobby i många familjer. Men också under veckosluten och på semestern, finns det situationer då man vill ha sk ”snabbt färdigt”- mat. Man har olika aktiviteter och hobbies utanför hemmet, vilket gör att man inte alla dagar vill sätta ned mycket tid på matlagning. Då gör man antingen själv sk ”snabbt färdigt”- mat, ”köper takeaway”-mat eller äter ”on the go” -mat.

”Snabbt färdig” - mat vill man alltså ha även nu då semesterperioden är som bäst. Orsaken till detta är, att på sommaren lever finländaren mera spontant, då man vill få allting ut av de ljusa och soliga dagarna.

BLOGIARKISTO /

BLOGGARKIV

UUSIMMAT KIRJOITUKSET /

DE NYASTE INLÄGGEN

SEURAA MINUA /

FÖLJ MIG:

  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • LinkedIn Clean Grey
  • Instagram Clean Grey
  • Facebook Clean Grey
  • LinkedIn Clean Grey
  • Twitter Clean Grey