top of page

Yrityksen mainetyö modernissa maailmassa / Att bygga upp ett företags rykte i den moderna världen


Yrityksen mainetyö modernissa maailmassa

Yrityksen maine syntyy mielessämme kaikista kohtaamisista mitä meillä on yrityksen tuotteiden, palveluiden tai tämän työntekijöiden kanssa. Tietenkin maineeseen vaikuttaa vahvasti myös yrityksen saama mediajulkisuus. Perinteisesti yrityksen tekemällä mainonnalla ja viestinnällä on ollut tärkein rooli maineen rakentamisessa. Yrityksissä on mietitty tarkkaan mitä ja miten yrityksen asioista tulee kertoa.

Nykyään kaikki on digitaalisuuden ja sosiaalisen median myötä muuttunut läpinäkyväksi. Lisäksi kommunikaation rytmi on muuttunut todella nopeaksi. Kirjassaan Rytmihäiriö Kirsi Piha puhuu nopearytmisestä kommunikaatiosta, ja tämän yrityksille tuomista haasteista ja mahdollisuuksista.

Mikäli yritys pystyy muuttamaan kommunikaationsa rytmiä nopeaksi ja tarttumaan mahdollisuuksiin saada huomiota, tämä pystyy aktiivisesti rakentamaan mainettaan ja parantamaan tulostaan. Perinteinen media ei ole enää ainoa taho joka rakentaa yrityksen mainetta. Jokainen meistä voi itse tuottaa sisältöä verkkoon, missä otamme kantaa yritysten tuotteisiin, palveluihin ja näiden tekemisiin. Siis yrityksen maine rakentuu joka hetki yhdessä ympäröivän maailman kanssa.

Läpinäkyvän maailman ansiosta yritys voi myös entistä helpommin joutua kritiikin kohteeksi. Kuitenkin hyvin hoidettu ns. kriisiviestintä on yritykselle myös mahdollisuus. Selittely ei kannata koskaan, eikä asioita kannata yrittää piilottaa. Mutta hienosti taklattu kielteinen asia, voidaan parhaimmillaan kääntää yrityksen eduksi.

Suosittelu on tänä päivänä osoitus hyvin tehdystä mainetyöstä. Jos ystävämme suosittelee jonkun yrityksen tuotetta, palvelua tai tätä yritystä työnantajana, tällä on meihin paljon voimakkaampi vaikutus, kuin yrityksen mainonta tai tämän saama mediajulkisuus.

Yritysten mainetyötä ei voida enää hoitaa pelkästään markkinointi- ja viestintäosastojen toimesta. Nykymaailmassa mainetyö on ennen kaikkea ylimmän johdon asia, mutta sen lisäksi jokaisen työntekijän asia. Kuitenkin yrityksissä ollaan hyvin varovaisia kommunikaation suhteen, koska pelätään liikaa ei haluttua julkisuutta. Liian varovaisella kommunikaatiolla ei saada huomiota, eikä hyvää mainetta voi rakentaa ilman huomiota. Yritykset jotka, ovat mainetyössään nopeita ja rohkeita, menestyvät modernissa maailmassa parhaiten.

Att bygga upp ett företags rykte i den moderna världen.

Ett företags rykte skapas i vårt medvetande varje gång vi stöter på företagets produkter, tjänster eller dess personal. Även den publicitet företaget får i media påverkar starkt dess rykte. Traditionellt har företagets reklam och kommunikation haft den viktigaste rollen i att bygga upp dess rykte. I företagen har man mycket noggrant funderat på, vad och hur, man skall kommunicera med omvärlden.

Numera har allt, tack vare digitaliseringen och de sociala medierna, blivit transparent. Dessutom har kommunikationens rytm blivit mycket snabb. Kirsi Piha talar i sin bok Rytmihäiriö om den snabba kommunikationsrytmen, samt om de utmaningar och möjligheter den ger företagen.

Om ett företag kan ändra på rytmen i sin kommunikation, genom snabbt ta vara på möjligheterna att få uppmärksamhet då de bjuds, kan företaget aktivt bygga upp sitt rykte och därmed förbättra sitt resultat. Den traditionella median är inte längre den enda som bygger upp ett företags rykte. Var och en av oss kan skapa innehåll på internet, där vi tar ställning till företagens produkter, tjänster och deras verksamhet i övrigt. Ett företages rykte skapas alltså kontinuerligt i samverkan med omvärlden.

Som en följd av en allt mera transparent värld kan ett företag också lättare än tidigare bli utsatt för kritik. Ändå är en väl skött kriskommunikation samtidigt en möjlighet för företaget. Det lönar inte sig med bortförklaringar, och allra minst med att försöka dölja saker. Men en negativ sak som pareras väl, kan i bästa fall vändas till företagets fördel.

Rekommendationer är i dag ett bevis på att ett företag har ett bra rykte. Om vår vän rekommenderar ett företags produkter eller tjänster eller företaget som arbetsgivare, har det en mycket starkare inverkan på oss än företagets reklam eller publicitet i media.

Företagens rykte kan inte längre byggas upp enbart på basen av åtgärder gjorda av deras marknadsförings- och kommunikationsavdelningar. I dagens värld är det först och främst den högsta ledningens, men därtill också hela personalens, sak att bygga upp företagets rykte. Inom de flesta företag är man ännu väl försiktig i sin kommunikation, därför att man är i onödan rädd för icke önskad publicitet. Däremot ger en överdrivet försiktig kommunikation ingen uppmärksamhet, och utan uppmärksamhet kan man inte bygga upp ett gott rykte. Företag som bygger upp sitt rykte genom att ägna sig åt en snabb och modig kommunikation, är de som lyckas bäst i den moderna världen.

BLOGIARKISTO /

BLOGGARKIV

UUSIMMAT KIRJOITUKSET /

DE NYASTE INLÄGGEN

SEURAA MINUA /

FÖLJ MIG:

  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • LinkedIn Clean Grey
  • Instagram Clean Grey
bottom of page