Ainoastaan luopumalla voi menestyä. / Endast genom att avstå kan man nå framgång.
AINOASTAAN LUOPUMALLA VOI MENESTYÄ.
Globaalisoitunut maailma, ihmisten liikkuvuus ja digitaalinen maailma tuo eteemme uusia mahdollisuuksia jatkuvalla syötöllä: Mihin suuntaan meidän tulee kehittää yritystämme? Kenelle ja mille markkinalle kannattaa myydä? Kenen kanssa tulee tehdä yhteistyötä? Minkälaisia avainhenkilöitä pitää rekrytoida? Mitä tuotteita pitää lanseerata? Miten tulee markkinoida tuotteemme?
Valinnan vaikeus johtaa liian usein siihen että yritetään samanaikaisesti tehdä liian monta asiaa. Tämän seurauksena avainhenkilöiden kalenterit täyttyvät ääriään myötä erilaisilla tehtävillä ja projekteilla. Jatkuva kiire ja stressi johtaa siihen että väsytään, työn laatu kärsii, aikataulut venytvät ja projekteja jätetään kesken.
Voidaan ajatella vaikka huippu-urheiljaa ja sitä mistä kaikesta hänen pitää luopua menestyäkseen. Hänen pitää yleensä keskittyä yhteen lajiin, mutta sen lisäksi hänen pitää samanaikaisesti luopua hyvin monesta muusta tekemisestä, jotta aikaa ja energiaa riittää harjoitteluun.
Sama pätee yrityksissä. Mikäli yrityksen tavoite on olla paras jollakin sektorilla, joudutaan samalla luopumaan monesta muusta vaihtoehdosta, jotta resurssit riittävät siihen missä halutaan olla parhaita. Yhteistä menestyville yrityksille on, että osataan priorisoida tekemisiä tärkeimpiä tavoitteita silmällä pitäen ja samalla luopua ylimääräisistä hankkeista. Valitaan vain muutama kehittämishanke kerrallaan ja varmistetaan että resurssit riittävät saamaan ne valmiiksi halutussa aikataulussa.
Coachina korostan aina asiakkailleni että yhtä tärkeätä kuin tehdä ”to do -listoja” on tehdä ”not to do-listoja”!
ENDAST GENOM ATT AVSTÅ KAN MAN NÅ FRAMGÅNG.
Vår globaliserade värld, människornas rörlighet och den digitala världen ger oss ständigt nya möjligheter:
I vilken riktning skall vi utveckla vårt företag? Till vem och till vilken marknad skall vi sälja? Vem lönar det sig att samarbeta med? Hurdana nyckelpersoner skall vi rekrytera? Hurdana produkter skall vi lansera? Hur marknadsför vi bäst våra produkter?
Svårigheten att välja leder alltför ofta till att man samtidigt försöker göra alltför många saker. Som en följd av detta full späckas nyckelpersonernas kalendrar med olika uppgifter och projekt. Den ständiga brådskan och stressen gör att man blir trött, arbetets kvalitet blir lidande, projekten drar ut på tiden eller lämnas på hälft.
Man kan t ex tänka på en toppidrottare och på vad allt han måste avstå från för att nå framgång. Främst av att måste han
vanligen koncentrera sig på en gren, med därutöver är det många andra aktiviteter som han bör avstå från för att ha tid och energi för att träna.
Samma sak gäller i företagsvärlden. Om ett företag har som mål att bli bäst inom en viss sektor, måste man samtidigt avstå från flera andra alternativ, för att resurserna skall räcka till för det område inom vilket man vill vara bäst. Gemensamt för framgångsrika företag är att man kan prioritera sina ansträngningar med tanke på de viktigaste målsättningarna, och samtidigt avstå från mindre viktiga projekt. Man väljer endast några få samtidiga utvecklingsprojekt och försäkrar sig om att resurserna räcker till för att få dem färdiga inom utsatt tid.
Som coach poängterar jag för mina kunder att lika viktigt som att göra ”to do-listor” är att göra ”not to do-listor”!